30 octombrie 2010

Civilizație

        Trăim într-o țară în curs de dezvoltare. Întotdeauna m-am gândit că acesta este un mod elegant de a se spune că suntem nedezvoltați. Sperăm, ca măcar copii noștri să scape de în și să rămână doar cu dezvoltarea.
        Dar ce ne facem cu civilizația? Aud români plângându-se, că s-au săturat de țara asta necivilizată. Mă gândesc eu că civilizația are de-a face mai mult cu oamenii decât cu țara. Ei sunt, sau nu sunt, civilizați.
        Ieri, un nene, n-a mai reușit să găsească o toaletă și s-a hotărât să se ușureze lângă un pom, ignorând restul trecătorilor. Astăzi, două domnițe, așteptau metroul, scuipând cu foc coji de semințe. Al meu copil, care de cand se spală pe dinți, a învățat să scuipe pasta de dinți în chiuvetă, le imita cu foc. Eu îi spuneam că nu e voie, el îmi arăta fetele. Avea și el dreptate, adică de ce ele au voie și el nu? Noroc că a venit metroul și am scăpat de explicații.
        În parc, din fericire a venit frigul și mergem mai rar, e plin de răhăței de cățel. Ies stăpânii și stăpânele cu prețioasele animale la plimbare, le lasă să-și facă nevoile, că doar n-o să facă în casă și pleacă mai departe. Nu contează că în acea iarbă se joacă și copii care calcă sau uneori, chiar cercetează curioși excrementele canine. Li se pare inadmisibil să strângă fecalele cățeilor. Dacă le sugerezi această posibilitate, figurile lor exprimă toate stările, de la indignare la amuzament. Nici măcar pentru o clipă nu considera că acesta este gestul firesc. 
        Și atunci, când fiecare dintre noi, uităm de educație și ne comportăm cum ne convine, de ce ne mai mirăm că ne lipsește civilizația? Ne deranjează cumplit vecinul când dă muzica tare, dar ni se pare firesc să setăm boxele la maxim, când petrecerea este la noi. Și ce dacă îl deranjăm și el ne-a deranjat, gândim, uitând că mai sunt și alți vecini care n-au nicio vină și care suportă consecințele micului nostru război.
        Fiecare dintre noi are responsabilitatea de a se purta ca un cetățean al unui oraș și nu ca un locuitor al junglei. Depinde de fiecare dintre noi, să facem din țara noastră un loc civilizat. Avem această datorie față de copiii noștri.

5 comentarii:

  1. Cel putin in Romania , nu poti sa spui ca civilizatia nu avanseaza.In fiecare zi gasim noi mijloace de a ne umili unii pe ceilalti.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mie imi place ca scrii cu diacritice si pui alineat. Esti ingrijita si asta inseamna respect pt cititori, deci nu pot spune ca esti necivilizata ;))

    RăspundețiȘtergere
  3. AdminGeografilia, am și eu momentele mele.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ela, am fost mereu si suntem la margine de imperiu. Ba Roman, ba Austro-Ungar, ba Tarist, ba Otoman,iar acum European (caci ce altceva e UE ?) Asta se resimte. Aici e patria lui "las'ca merge si asa" .Nu vom ajunge civilizati ca nemtii, austriecii, francezii, spaniolii si altii IN VECI!
    Cine e tanar si poate sa plece, sa o faca repede.Uite loteria vizelor pentru SUA expira pe 13 noiembrie...Si sa nu-mi spui sa punem mana impreuna sa aducem civilizatia in Romania...

    RăspundețiȘtergere
  5. Zina, văd că ți-a pierit optimismul.

    RăspundețiȘtergere